0650283690 info@mdrconcepts.nl

De herinrichting van het marketingproces o.b.v. data

In het kort

Naam: Cemex Trescon
Wat: Data-driven Marketing

MDR Concepts analyseerde het huidige marketingproces van Cemex Trescon om een briefing op te stellen om het marketingproces opnieuw in te richten.

Waarom een analyse van het huidige marketingproces?

Om de nieuwe omgeving juist in te richten wilden we het oude goed analyseren en hier lering uit trekken. Wat gaat er nu goed? Hoe beweegt de klant zich door onze customer journey? Wat is de behoefte van de klant? In hoeverre doen we dat nu al goed en wat kan er beter? Welke delen van het gehele marketingproces kunnen sneller, kosten nu veel tijd en/of geld? Waar ontvangen we veel klachten? Al deze vragen en meer werden geanalyseerd om een goede briefing op te stellen, hoe het nieuwe proces eruit zou moeten zien.

“If we have data, let’s look at the data. If all we have are opinions, let’s go with mine…”

Het probleem

Als je als organisatie al heel lang bepaalde systemen gebruikt, kan het zijn dat je op een gegeven moment vastloopt in je digitalisering en ga je dat terugzien in de inrichting van bepaalde processen. Bijvoorbeeld systemen waar niet makkelijk data uit te halen is, informatie die op een onjuiste manier is ingevuld, maar ook systemen die niet realtime informatie uitwisselen, waardoor je een vertraging op kan lopen tussen bijvoorbeeld ERP-systeem en webshop. Op die manier vertragen processen, wat veel tijd en geld kost, terwijl het veel makkelijker en effectiever kan.

De oplossing

Na het verzamelen van informatie konden we een goed beeld vormen over alles wat in de huidige situatie niet goed gaat, omslachtig is en hierdoor geld en veel tijd kost. Ook hadden we de behoeften van de klant duidelijk en wisten we welke eisen zij stelden aan ons voor een goede (digitale) samenwerking in de toekomst. Hierna stelden we een briefing op hoe het ideale marketingproces eruit zou moeten zien, zodat het goed is voor nu, maar ook mee kan groeien met alle digitale ontwikkelingen in de toekomst. Op basis van deze briefing kon het nieuwe marketingproces opgesteld gaan worden.

Data-driven marketing toepassen?

Neem contact op voor een vrijblijvende kop koffie!