0650283690 info@mdrconcepts.nl

Customer Journey Mapping voor het MKB

In het kort

Naam: DSG Legal
Wat: Customer Journey sessie

DSG Legal vroeg MDR Concepts om hulp bij het opstellen van twee customer journeys; één voor de startende ondernemer en één voor groeiende mkb-bedrijven. Voor beide doelgroepen zetten we een passende customer journey op die de flow van potentiële klant naar klant goed laat zien.

Waarom een customer journey?

Veel organisaties worstelen met het behapbaar houden van hun marketingactiviteiten, met het gevolg dat ze teveel doen, vaak niet volledig zijn in de dingen die ze doen en dat deze activiteiten niet altijd opleveren wat er verwacht wordt. Een customer journey is uitermate geschikt voor het funnelen van marketingactiviteiten per doelgroep en klantfase. Op die manier creëer je een duidelijk overzicht waarin je persona, activiteiten en meetpunten combineert.

Zo’n mapping geeft niet alleen structuur, maar maakt ook duidelijk waar je je wel op moet focussen en welke activiteiten je beter links kunt laten liggen. Daarnaast kun je zo’n journey heel mooi doormeten, waardoor je goed kan bekijken of activiteiten bijdragen aan een verhoging van jouw omzet of merkbekendheid.
“Marloes is een deskundige in haar vakgebied en een heel prettig persoon om mee te werken. Zij heeft mij perfect geholpen om mijn customer journey helder te krijgen, zodat ik gefocust en effectief te werk kan gaan.” Debby

DSG Legal

Het probleem

“Hoe kun je ervoor zorgen dat je effectief je klant bereikt?” was de vraag van DSG Legal. De juriste had moeite twee doelgroepen, starters en groeiende MKB-bedrijven, effectief aan te spreken.

Om beter tot de kern van het probleem te komen, stelden we per doelgroep een duidelijke buyer persona op en gingen we dieper in op het probleem van de buyer persona. Waar zocht de doelgroep informatie? Waarom zochten zij daar informatie? Waren zij zich bewust van hun probleem? Hoe ‘pijnlijk’ was hun probleem? Hoe konden wij het probleem zichtbaar of ‘pijnlijk’ maken voor hen? Zo kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat de doelgroep startende ondernemers zich vaak minder goed bewust is van het nut van juridische documenten en de gevolgen die dit kan hebben voor hun onderneming.

De oplossing

Het opstellen van een buyer persona stelde ons in staat om een beter inzicht te krijgen in hoe de doelgroep beweegt, waar zij online en offline te vinden zijn en waar hun probleem zit. Vervolgens bekeken we per klantfase welke kanalen en activiteiten we in wilden zetten en stelden we meetpunten op om het geheel door te kunnen meten.

Na het opstellen van de customer journeys deden wij een 0-meting, zodat we een vertrekpunt hadden qua meetgegevens. 

Het resultaat? Een gestructureerd overzicht van de klantreis die DSG Legal hielp om efficient marketing in te zetten en te focussen op kanalen en content die passen bij de behoeften van de klant.

Wil jij ook werken met jouw eigen customer journey mapping?

Neem contact op voor een vrijblijvende kop koffie!